grafika
Wymiana doświadczeń

Zaproszenie do udziału w szkoleniach

Informujemy, że w ofercie Warszawskiego Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń znajduje się szkolenie dla rad pedagogicznych w zakresie organizacji pracy w oddziale integracyjnym.  Szkolenie to dyrektorzy mogą zamówić dla całej rady pedagogicznej za pośrednictwem strony internetowej.

Do udziału w tej formie doskonalenia mogą także zgłosić się indywidualni nauczyciele.

Zachęcamy do udziału wszystkich nauczycieli pracujących z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.


Kącik sensoryczny w sali lekcyjnej

  • materac składany (3 – częściowy) lub gruby dywanik
  • pufa
  • parawan/ namiot
  • kołdra obciążeniowa
  • zestaw sensorynek – piłki kolczaste, piłki o różnej fakturze i twardości do ściskania, materiały o różnej fakturze (np. kawałek sztruksu, futerko, chropowaty materiał, jedwabna chustka)
  • biały namiot

Środowisko szkolne dostarcza wielu bodźców nadmiernie pobudzających dzieci z problemami w zakresie przetwarzania bodźców sensorycznych. Najczęstsze problemy wynikające z nadmiernej stymulacji to: nadruchliwość, osłabienie koncentracji, objawy nadwrażliwości słuchowej, dotykowej, co może wywoływać zachowania nieadekwatne do sytuacji. Zorganizowanie kącika sensorycznego w klasie umożliwi dziecku wyciszenie przestymulowanego układu nerwowego, obniżenie reakcji emocjonalnych, wyciszenie i uspokojenie.

Sprzęty i przybory do wykorzystania podczas zajęć wychowania fizycznego:

  • chodniki z kolcami – reakcje równoważne , czucie głębokie.
  • deskorolka – stymulacja przedsionka.
  • „Wyspy z kładkami” – reakcje równoważne, planowanie ruchowe.
  • „Kamienie” o różnych fakturach – reakcje równoważne, planowanie ruchowe.
  • wstążki –  funkcje wzrokowe, koordynacja kończyn górnych, wzmacnianie napięcia osiowego.
  • Piłki o różnej fakturze i rozmiarach.
  • Piłki „skoczki” – czucie głębokie, układ przedsionkowy, wzmocnienie napięcia osiowego.
  • „Szczudła”
  • „Jojo”
  • worki o różnej wadze wypełnione kaszą, grochem, fasolą – stymulacja słuchowa, trening chwytu, czucie głębokie, koordynacja ręka – oko.

Przykładowe sprzęty i przybory umożliwią nauczycielowi organizowanie ćwiczeń w klasach 1-3, które będą dostarczając różnorodnych wrażeń sensorycznych.

Autorzy: Anna Sikorska, Małgorzata Kahl

Pdf
Drukuj
Powrót